Joko google on niin last season???

Julkaistu 25.11.2014 - Sari Isotalo

 

Kun tarvitsen tietoa jostakin, lyön oikeat sanat googleen. Heti ruudulle räpsähtää kymmeniä vaihtoehtoja, joista voin klikata parhaimmalle tuntuvan linkin auki. Vaan mitä jos löisinkin sanan ensin YouTuben hakukenttään?

Google kertoi tänä syksynä tuotantoyhtiöille järjestämässään seminaarissa, että jo yli puolet alle 30-vuotiaista käyttää YouTubea ensisijaisena hakukoneenaan. Siis tämähän olisi ollut ihan ymmärrettävä luku, jos olisi puhuttu alle 20-vuotiaista. Mutta että alle 30-vuotiaista. Ja jep, haenhan minäkin, viisikymppinen, esimerkiksi reseptit ensin videona ja vasta sitten tekstinä. Video kun kertoo heti, onko minulla toivettakaan osata valmistaa vaikkapa uppomunia.

Video muuttaa tiedonhaun ihan toisenlaiseksi. Ja koska google omistaa YouTuben, nousevat sielläkin ihan orgaanisesti ylemmäksi sivustot, joilla on videoita. Tämän vuoksi aika monessa yrityksessä ja yhteisössä mietitään, miten niiden omat tarinat saadaan liikkuvaksi kuvaksi. Mieluummin heti, mutta viimeistään ensi vuonna.