Luovuudelle on aina tilaus

Julkaistu 10.8.2015 - Sari Isotalo

Elokuun ensimmäisen viikon perinne on Media & Message –seminaari, johon Suomen tv-alan kärki kokoontuu. Niin taas viime viikolla oltiin Tampereella. Vuosi vuodelta luennot ja panelit keskittyvät välineeseen. TV voi huonosti, tube kasvaa, nuoret ei katso mitään. No katsoo ne. Ja ne katsoo ihan samoja tv-ohjelmia kuin aikuisemmatkin. Hyvä draama löytää aina katsojansa. Hauska viihde naurattaa ja taitava dokumentti itkettää.

Olisiko jo vihdoin aika lopettaa keskustelu välineistä, erikokoisista ja –näköisistä ruuduista? Hyväksyä se, että hyvää sisältöä katsotaan aina – jostain. Menemme edelleen teknologia edellä, vaikka meille kuinka kerrotaan, että tube tavoittaa esimerkiksi nuoret kohderyhmät jo nyt selvästi paremmin. Olikin virkistävä kuulla muutama puheenvuoro siitä, että välineet eivät välttämättä kilpaile keskenään vaan löytävät eri katsojaryhmät ja siten tukevat toisiaan. Uskoa siihen, että edelleen sisältö ratkaisee.

Ratkaisematta on silti vielä ainakin yksi, se tärkein,  asia. Kuka maksaa sen hyvän sisällön tekemisen? Ymmärrettävästi tv-kanavat haluavat mainoseurot kiertoon maksamansa sisällön jakelemisesta. Tube ei vielä elätä kuin hyvin harvan yksilön, tuotantoyhtiö ei pelkällä tubella pärjää. Mielenkiintoista on, että tubemaailmassa artisti ei todellakaan maksa, vaan hänelle maksetaan. Niitä tarpeeksi isoja artisteja tosin on vielä hyvin harvassa. Siis vielä. Vuoden päästä voi jo olla ihan toisin. Tuotantoyhtiön on pakko olla ketterä ja kekseliäs pärjätäkseen. Yhdistellä tv:tä ja tubea, saada kanavatkin uskomaan tähän. Luovuudelle on aina tilaus.

 Media & Message Tampere 7.8.2015

TV-johtajapaneeli Media & Messagessa Tampereella 7.8.2015