YouTubea kulmahuoneille

Julkaistu 17.8.2015 - Nina Kallio

YouTube, tubettajat, Tubecon, vlogit.. Mitä näitä nyt on.

Yksi asia tuli selkeästi esiin loppuunmyydyssä Tubecon -ammattilaisseminaarissa; Nuoret tavoittaa parhaiten YouTubessa ja kulmahuoneissa ollaan näissä kisoissa jo pahasti myöhässä. Ja suoraa palautetta tuli myös VICE Median johdolta, "if it's in the boardroom, it will not live". Huhhuh.

Google Nordic avasi sen verran lukuja että kertoi YouTuben olevan Suomen kolmanneksi suurin kaupallinen TV-kanava. Ja siellä nuoret ihailevat ja seuraavat uuden ajan idoleita, tubettajia. Eli tavallisia nuoria, jotka omalla YouTube -kanavallaan kertovat heitä kiinnostavista aiheista, omilla kasvoillaan, aidosti ja rehellisesti. Lavalla nähtiin mm. 13-vuotias tubettaja, joka miettii millaista kaupallista yhteistyötä haluaisi kanavallaan tehdä ja kenen toimijan kanssa. 

Tubettajilta löytyy paras tuntemus nuorisokohderyhmästä ja siitä yritysten kannattaa maksaa. Sisällön merkitys myös korostuu. Täällä ei päälleliimattu toimi vaan ihmistä kiinnostaa toinen ihminen. Aidot, käsikarvat ylösnostattavat, palan kurkkuun saavat tarinat. 

 Lisää kuvia ja kommentteja seminaarin sisällöstä löytyy Twitteristä #tubeconseminar