Googletan ja katson – mikä mahtava mahdollisuus

Julkaistu 16.4.2014 - Sari Isotalo

 

saukkoja

 

Etsin netistä tietoa erilaisista yrityksistä ja palveluista joka päivä. Miten tehdään täydellinen guacamole, mistä saa parhaan hemmotteluhoidon Tallinassa tai millaisen ilmalämpöpumpun minun kotini tarvitsee? Kun aloitan etsimisen, lyön sanoja googleen. Linkkejä avaan siinä järjestyksessä kun ne ruudulle tupsahtavat. Yleensä jaksan katsoa ja lukea pari ensimmäistä vertailun vuoksi, sen jälkeen teen valintani. Google siis vaikuttaa valtavasti ostopäätöksiini, halusin tai en.

Millä perusteella google sitten minua päätöksissäni auttaa? Haussa kärkeen nousevat ensin maksetut linkit. Ne ohitan useimmiten ajatellen, että mainoksia en avaa. Sen jälkeen valintani osuu useimmiten sivustolle, jolla on videoita. Ne google nostaa alkupäähän ja niistä koen saavani helposti apua pulmaani. Kuulun ehdottomasti siihen porukkaan, joka jaksaa katsoa liikkuvaa kuvaa monta minuuttia, jos se kertoo hakemastani asiasta.

Guacamole-reseptejä tulee google-haulla muuten kymmeniä. Minun avocado-herkkuni valmistui ohjeella, jossa videolla myös näin, miten ne kaikki aineet kannattaa mössätä tahnaksi ja miten sen saa jopa säilymään mustumatta. Ja arvatkaa valitsinko ne tuotteet, joita sen videon tehnyt yritys valmistaa? Tallinna taas on täynnä kylpylöitä ja hoitoloita, minä valitsin taas sen, jonka videolla kerrottiin tarina, näytettiin hoitotiloja, hoitoja ja vieläpä hymyileviä ihmisiä! Sitten se ilmalämpöpumppu. Sen asennuksen tarjoajiahan riittää ja malleja on niin paljon, että päätä alkaa särkeä heti listan lävähdettyä ruutuun. No valitsin sen laitteen ja sen asentajan, jossa herra kertoi rauhallisesti, kuinka vähän minun tarvitsee asian eteen itse ponnistella ja jossa näytettiin erilaisissa ympäristöissä olevia laitteita. Oikeissa kodeissa oikeilla paikoilla laitteet muuten näyttivät ihan erilaisilta kuin valokuvissa. Otin siis design-mallin :)

Johtopäätökseni onkin, että video yrityksen omilla sivuilla, Youtubessa tai Facebookissa vaikuttaa valtavasti ostopäätöksiini. Ja kun ne kerran vaikuttavat minuun, mikseivät ne vaikuttaisi muihinkin. Ne lisäävät myyntiä ja me osaamme tehdä niitä.