Uutiset

Blogeihin

Marraskuu kuolee tänään

Julkaistu 16.11.2015 - Sari Isotalo

Tänään se alkaa, Alanyan Sankarit Foxilla kello 20. Jos marraskuu masentaa, niin Alanyassa aurinko paistaa ja lämpöä riittää. Myös erilaisia hässäköitä, noloja tilanteita ja hersyvää naurua kuuluu telkkarista illalla. Ja jos tänään et ehdi ruudun ääreen, näkyy sarja myös FoxPlaylla juuri silloin kun haluat. Stooritaivas on erittäin ylpeä ensimmäisestä tv-sarjastaan!

Ohjelman kotisivut ja jaksot voit katsoa täältä: http://www.foxtv.fi/alanyan-sankarit

 

Maisa Torppa Alanyan sankarit Stooritaivas

Rekat jyrää ja puhelin soi

Julkaistu 8.10.2015 - Sari Isotalo

 

Videon voima on nyt todistettu: asiakkaamme Kuljetus Arto Järvimäki Oy latasi tekemämme videon Facebookiin viikko sitten ja nyt sen on nähnyt jo yli 20 000 katsojaa! Järvimäeltä kerrotaan myös, että puhelin on soinut taukoamatta ja hyviä työhakemuksia on tullut runsaasti. Stooritaivaan näkökulmasta tämä on loistava onnistuminen, sillä juuri rekrytoinnin tehostamien oli yksi videon päätavoitteista. Tämän videon tuotanto oli aika haipakkaa muutenkin, valmis teos oli Järvimäellä ladattavana kolmen viikon päästä ensimmäisestä palaverista. Videon hienosta visuaalisesta maailmasta vastasi Jussi Korva.

Valmis video on katsottavissa TÄSTÄ

Stooritaivas_yritysvideo

 

 

 

Alanyan sankareita Foxin bileissä

Julkaistu 4.9.2015 - Sari Isotalo

Foxin syyskauden julkkaribileissä vilisi tähtiä kaikista kanavan uutuusohjelmista. Alanyan Sankarit oli hyvin edustettuna, vaikka yksi tähdistämme, Terhi, jäikin jumiin Antalyan kentälle. Finnairin kone sanoi työsopimuksen irti eikä Terhi ehtinyt juhlimaan. Maisa, Niko ja Pauliina sen sijaan edustivat Alanyan Sankareita ansiokkaasti ja Meiju Suvas veti kaksi biisiä Alanyan hengessä yleisön seassa kulkien. Myös illan buffet henki turkkilaista gourmetia tabullah-salaatteineen. Alanyan Sankarit starttaa Foxilla marraskuussa. Palmut räntäsateessa vaan niin toimivat.

Stooritaivas_Alanyan_sankarit_FOXilla

Alanyan_sankarit_Fatih

Espoossa saa hyvää ruokaa

Julkaistu 19.8.2015 - Sari Isotalo

Keväällä saapuneisiin kilahti tarjouspyyntö Espoo Cateringin videon tuottamisesta. Pyyntö oli lähtenyt myös seitsemälle muulle mainos- tai tuotantoyhtiölle. Tarjouspyyntö oli ehkä parhaiten ikinä laadittu.  Video näytetään vanhempainilloissa ja on nähtävillä myös verkossa ja se korvaa aikaisemmin käytetyt esitteet. 

Projekti oli kiinnostava ja aidosti merkittävä. Miten kertoa videolla päiväkotilasten ja koululaisten vanhemmille kiinnostavasti ja innostavasti melko paljon faktoja ja ennen kaikkea se, että heidän lastensa ateriat on mietitty ja valmistettu huolella. Näin ratkaisimme asian.

Espoo Catering -video

Stooritaivas_kuvaukset_espoo

Yhtiökokous merellä

Julkaistu 4.6.2015 - Nina Kallio

Tässä tunnelmia Stooritaivaan ensimmäisestä yhtiökokouksesta. Ensimmäinen vajaa toimintavuosi oli ennakoitua parempi ja tulevaisuus näyttää aurinkoiselta. Yhtiökokous valitsi uudeksi hallituksen jäseneksi Sanna Kauhasen, joka on alusta asti vastannut Stooritaivaan kirjanpidosta ja palkanmaksusta. Tervetuloa mukaan Sanna!

 

 

 

 

 

 

Alanyan sankarit

Julkaistu 21.5.2015 - Nina Kallio

 

Tänä syksynä FOXilla alkaa Stooritaivaan tuottama uutuussarja Alanyan sankarit. Tämän kimpussa pakeramme parhaillaan ja luvassa onkin takuuvarma pakopaikka etelän lämpöön heti kun syyskelit alkavat ahdistaa.

Lisätiedot ohjelmasta FOXin sivuilta:

http://www.foxtv.fi/news/fox-satsaa-kotimaiseen-tuotantoon

Alanyan sankarit maisa torppa

 

 

TV-sarjan kuvauksissa

Julkaistu 22.4.2015 - Nina Kallio

Merhaba, tervehdys Turkin Alanyasta!

 

Stooritaivas kuvaa parhaillaan Alanyassa FOX-kanavalle uutta sarjaa. Ohjelmassa seurataan Alanyassa asuvia ja työskenteleviä suomalaisia, kaupungissa keikkailevia artisteja sekä tunnettujen että tavallisten suomalaisten lomailua. 

 

10-osainen sarja nähdään FOX-kanavalla syystalvella 2015. Kuvauksiin lensi Suomesta 12-henkinen kuvausryhmä ja reilun kuukauden mittaiset kuvaukset päättyvät vappuna. Tässä tuoreita tunnelmia kuvauksista.

 

Stooritaivaasta Ulkoasianministeriön yhteistyökumppani

Julkaistu 16.1.2015 - Sari Isotalo

Stooritaivas allekirjoitti eilen neljän vuoden yhteistyösopimuksen Ulkoasiainministeriön viestintäosaston kanssa. Syksyllä puursimme Hilma-järjestelmässä olleen kilpailutuskupongin kanssa ja joulun alla kuulimme, että meidät on valittu yhdeksi viidestä yhteistyökumpanista UM:n viestintäosaston projekteihin. Eli seuraavan neljän vuoden aikana UM:n videotuotannossa näkyy myös Stooritaivaan luova kädenjälki!

Seminaaria pukkaa

Julkaistu 5.1.2015 - Nina Kallio

Tervetuloa uusi vuosi 2015! Stooritaivaassa päätettiin aloittaa heti täydellä höökillä ja olemmekin jo ensi viikolla mukana Design In Motion Helsinki -seminaarissa puhumassa liikkuvan kuvan mahdollisuuksista markkinoinnissa ja viestinnässä.

Seminaari järjestetään la 17.1.2015  Sokos Hotel Presidentissä. Toivottavasti pääset mukaan!

http://www.designinmotionhelsinki.com/

 

Suomen ensimmäinen poliittinen Youtube-sarja

Julkaistu 5.11.2014 - Sari Isotalo

Stooritaivaan toimistolla ihmeteltiin syyskuussa, miksei yksikään suomalainen poliitikko ollut tehnyt omaa YouTube-sarjaa. Ajattelimme, että toimiakseen sarjan poliitikon pitää olla räväkkä ja tunnettu. Mietimme läpi ministereitä ja muita tunnettuja kasvoja. Aika pian listallemme jäi vain muutama nimi. Hajuton ja mauton ei netissä toimi, pitää myös olla rohkea ja ylpeä mielipiteistään. Ja valmiiksi sellainen, joka herättää mielipiteitä kumpaankin suuntaan, että joko rakastetaan tai vihataan. Siispä soitimme Timo Soinille. Hän ymmärsi minuutissa idean arvon ja sai nopeasti myös oman esikuntantansa ajatuksen taakse. Niinpä Soinin Juutuubi starttasi 31.10. ja uusi jakso julkaistaan kanavalla aina tiistaisin ja perjantaisin jouluun saakka.

         

 

 

 

Blogit

Uutisiin

Hyvästejä ja iloisia jälleennäkemisiä

Julkaistu 30.3.2017 - Tiina Esama

Sitä se on.

Jälleen kerran on hyvästien aika. Takana on nyt kahdeksan kuukauden pätkä työtä Stooritaivaassa. Se on pitkä pätkä tällä alalla, jossa työsuhde kestää aina siihen asti, että oma osuus produktiossa on tehty.  Työtehtävästä riippuen töitä kun on päivästä kuukausiin.

Tämä pätkätyö on tietenkin toimeentulon kannalta välillä todella ahdistavaa. Näin perheelliseksi ryhtyneelle se ottaa joskus enemmänkin pollaan. Pätkätyö on kuitenkin myös juuri se juttu, jonka ansiosta itse rakastan tätä työtä. Pätkätyö tarkoittaa useita erilaisia produktioita ja useat eri projektit tarkoittavat vielä useampia ja erilaisempia ihmisiä, paikkoja, asioita ja kokemuksia. Kuinka paljon olenkaan työni myötä saanut nähdä, tehdä, kokea ja tuntea, oppiakin. Ja missä seurassa!

Reissaaminen, pitkät työpäivät, haastavat olosuhteet, kylmyys ja kuumuus... Perusjuttuja, joita on kestetty, hurttia huumoria heitellen sekä pariinkin kertaan kiroten - yhdessä.  Sisäpiirin omat vitsit ja läpät, lempinimet, jokaisen omituiset tavat ja joskus ärsyttävätkin piirteet, yhteinen tavoite ja kunnioitus jokaisen työtä kohtaan, perusjuttuja nekin. Kaikki tämä ...

Dream team

Julkaistu 19.2.2016 - Sari Isotalo

Tv-bisneksessä ja videotuotannossa sana "tiimityö" todella myös tarkoittaa sitä. Ja yksi suurimpia haasteita on kasata jokaiseen projektiin juuri ne oikeat tekijät. Tiimin kasaaminen on samalla sekä haaste että yksi kiinnostavimpia tehtäviä projektin johdolle. 

 

Tuotantoyhtiön mahdollisuudet palkata oikeat ihmiset oikeaan projektiin ovat suuremmat, koska useimmiten kaikki tekijät ovat freelancereita. Esimerkiksi jakelijoilla, jotka tekevät itse oman sisältönsä, ei ole tätä mahdollisuutta. Jos yhtiössä on kuukausipalkalla kuvaaja tai kirjoittaja, niin hän tietenkin kuvaa ja kirjoittaa mahdollisimman paljon. Sopii tehty video tai ohjelma hänen osaamiseensa ytimeen tai ei. Parhaimmat friikut voivat käytännössä valita itse kenen kanssa ja millaisessa projektissa he haluavat leikkiä. Jopa näinä niukan työn aikoina. Toisaalta alan alavire antaa tuotantoyhtiölle mahdollisuuksia saada huipputekijöitä sellaisiinkin projekteihin, jotka eivät hyvinä aikoina heitä kiinnostaisi.

 

Yksi mielenkiintoisimmista asoista tänä alavireen aikana on se, että projektiin voidaan ottaa huippuja, jotka eivät ehkä koskaan aikaisemmin ole tehneet töitä keskenään. Ja minkä mahdollisuuden se antaakaan: voi ...

YouTubea kulmahuoneille

Julkaistu 17.8.2015 - Nina Kallio

YouTube, tubettajat, Tubecon, vlogit.. Mitä näitä nyt on.

Yksi asia tuli selkeästi esiin loppuunmyydyssä Tubecon -ammattilaisseminaarissa; Nuoret tavoittaa parhaiten YouTubessa ja kulmahuoneissa ollaan näissä kisoissa jo pahasti myöhässä. Ja suoraa palautetta tuli myös VICE Median johdolta, "if it's in the boardroom, it will not live". Huhhuh.

Google Nordic avasi sen verran lukuja että kertoi YouTuben olevan Suomen kolmanneksi suurin kaupallinen TV-kanava. Ja siellä nuoret ihailevat ja seuraavat uuden ajan idoleita, tubettajia. Eli tavallisia nuoria, jotka omalla YouTube -kanavallaan kertovat heitä kiinnostavista aiheista, omilla kasvoillaan, aidosti ja rehellisesti. Lavalla nähtiin mm. 13-vuotias tubettaja, joka miettii millaista kaupallista yhteistyötä haluaisi kanavallaan tehdä ja kenen toimijan kanssa. 

Tubettajilta löytyy paras tuntemus nuorisokohderyhmästä ja siitä yritysten kannattaa maksaa. Sisällön merkitys myös korostuu. Täällä ei päälleliimattu toimi vaan ihmistä kiinnostaa toinen ihminen. Aidot, käsikarvat ylösnostattavat, palan kurkkuun saavat tarinat. 

 Lisää kuvia ja kommentteja seminaarin sisällöstä löytyy Twitteristä #tubeconseminar 

 

 

 

 

Luovuudelle on aina tilaus

Julkaistu 10.8.2015 - Sari Isotalo

Elokuun ensimmäisen viikon perinne on Media & Message –seminaari, johon Suomen tv-alan kärki kokoontuu. Niin taas viime viikolla oltiin Tampereella. Vuosi vuodelta luennot ja panelit keskittyvät välineeseen. TV voi huonosti, tube kasvaa, nuoret ei katso mitään. No katsoo ne. Ja ne katsoo ihan samoja tv-ohjelmia kuin aikuisemmatkin. Hyvä draama löytää aina katsojansa. Hauska viihde naurattaa ja taitava dokumentti itkettää.

Olisiko jo vihdoin aika lopettaa keskustelu välineistä, erikokoisista ja –näköisistä ruuduista? Hyväksyä se, että hyvää sisältöä katsotaan aina – jostain. Menemme edelleen teknologia edellä, vaikka meille kuinka kerrotaan, että tube tavoittaa esimerkiksi nuoret kohderyhmät jo nyt selvästi paremmin. Olikin virkistävä kuulla muutama puheenvuoro siitä, että välineet eivät välttämättä kilpaile keskenään vaan löytävät eri katsojaryhmät ja siten tukevat toisiaan. Uskoa siihen, että edelleen sisältö ratkaisee.

Ratkaisematta on silti vielä ainakin yksi, se tärkein,  asia. Kuka maksaa sen hyvän sisällön tekemisen? Ymmärrettävästi tv-kanavat haluavat mainoseurot kiertoon maksamansa sisällön jakelemisesta. Tube ei vielä elätä ...

Sataa, sataa ropisee, vaan haittaakse?

Julkaistu 25.6.2015 - Sari Isotalo

Kesä on videotuotannon kulta-aikaa. Maailma on kaunis, kun lehti on puussa. Aurinko paistaa ja ihmisetkin hymyilevät enemmän. Paitsi tänä kesänä.

Alkukesän tuotannoissa on ympäri Suomenmaata paleltu ja kastuttu. Asiakkaille myydyt kauniit kesäkuvat ovat vaihtuneet juuri ja juuri kelpaaviin harmaisiin ei-kevätsyksytalvikuviin. Kauan eläköön värimäärittely! Onhan se lehti tosiaan kuitenkin puussa. Eniten säätöä tämä on aiheuttanut käsikirjoituksiin.

Mutta siitähän meille maksetaan. Kun sketsissä vaimo nalkuttaa loputtomasti ja miesparka yrittää epätoivoisesti suoriutua saamistaan tehtävistä, tuo kaatosade sisältöön oikeastaan vain lisää uskottavuutta. Mitäs siitä, että näyttelijät kastuu ja palelee. Mitäs siitä, että tuotantotiimi säntäilee sateenvarjojen ja kumisaappaiden kanssa sinne tänne. Ja ainahan dollyn voi rakentaa pakuun, etteivät pisarat näy linssissä.

Ikävät olosuhteet myös hitsaavat tiimiä. Kukaan ei kehtaa valitaa pienistä, kun selätettävänä on oikeasti isompia asioita kuten se, että saadaanko hommia tehtyä ollenkaan. Ja sitten kun ne saadaan tehtyä, ovat halaukset lämpimiä ja kaikilla voittajaolo. Luovuus on jälleen kerran voittanut olosuhteet!

Siitäkin huolimatta toivon ...

Kun kuva liikahtaa, tunteet kuohahtaa

Julkaistu 20.1.2015 - Nina Kallio

Stooritaivas oli mukana viikonloppuna järjestetyssä Design in Motion –seminaarissa. Videot ovat nyt niin pinnalla, että alan ammattilaiset kokoontuivat vapaapäivänään lauantaina puhumaan alan kehityksestä ja mahdollisuuksista.

Useammassa puheenvuorossa korostui laadukkaan sisällön merkitys aina kun puhutaan videosta, joka kestää aikaa. Hyvät ideat ja pikkunokkeluudet voivat tuurilla saada aikaan räjähdysmäisen piikin YouTubeen, mutta kuka meistä on katsonut esim. Gangnam Stylen useammin kuin kerran tai muistaa esiintyjän nimen? Hyvin käsikirjoitettu ja tuotettu sisältö myös lisää videon käyttömahdollisuuksia ja mahdollistaa tarinan jatkumisen.

On myös kirjaimellisesti eeppisiä videoita, jotka kestävät aikaa ja joihin palataan ja halutaan jakaa vaikka tuote itsessään ei olisi lähelläkään omaa kiinnostusaluetta. Päivän toistetuin video olikin täysin ansaitusti Volvo Trucksin Epic Split http://www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10. Mitä muut voivat enää tämän jälkeen tehdä?

Ja lopuksi se tärkein. Kun sinulla on se tajunnanräjäyttävä video suunnitteilla niin säästä sen verran paukkuja, että jaksat tehdä sille myös levityssuunnitelman. Voittajavideo ansaitsee tulla nähdyksi muuallakin ...

Joko google on niin last season???

Julkaistu 25.11.2014 - Sari Isotalo

 

Kun tarvitsen tietoa jostakin, lyön oikeat sanat googleen. Heti ruudulle räpsähtää kymmeniä vaihtoehtoja, joista voin klikata parhaimmalle tuntuvan linkin auki. Vaan mitä jos löisinkin sanan ensin YouTuben hakukenttään?

Google kertoi tänä syksynä tuotantoyhtiöille järjestämässään seminaarissa, että jo yli puolet alle 30-vuotiaista käyttää YouTubea ensisijaisena hakukoneenaan. Siis tämähän olisi ollut ihan ymmärrettävä luku, jos olisi puhuttu alle 20-vuotiaista. Mutta että alle 30-vuotiaista. Ja jep, haenhan minäkin, viisikymppinen, esimerkiksi reseptit ensin videona ja vasta sitten tekstinä. Video kun kertoo heti, onko minulla toivettakaan osata valmistaa vaikkapa uppomunia.

Video muuttaa tiedonhaun ihan toisenlaiseksi. Ja koska google omistaa YouTuben, nousevat sielläkin ihan orgaanisesti ylemmäksi sivustot, joilla on videoita. Tämän vuoksi aika monessa yrityksessä ja yhteisössä mietitään, miten niiden omat tarinat saadaan liikkuvaksi kuvaksi. Mieluummin heti, mutta viimeistään ensi vuonna.

Tiedän mitä teet Q4:lla

Julkaistu 3.10.2014 - Nina Kallio

Olen selvännäkijä ja toivottavasti myös ennustaja. Jälleen on se mukava aika vuodesta kun yrityksissä tehdään budjetteja.

Pieni muistutus siis ensi vuotta ajatellen; tee sinne maailmanlopun budjettiexceliin ihan oma rivi videotuotannolle. Näin se on mukana vuosisuunnitelmassa etkä joudu tiukan paikan tullen lainaamaan muilta riveiltä ja laskemaan budjettia uudestaan. Videoriville voit laittaa minkä tahansa summan 5000 ja 50000 välillä. Jos pomo kysyy miksi, niin voit vastata tyynesti että koska nykyaika. 

Videokirjeenvaihtoa

Julkaistu 14.8.2014 - Stooritaivas

 

Kun kesälomat päättyivät, alkoivat inboxit taas täyttyä viesteistä. Poissa olivat toinen toisensa jälkeen ruudulle ilmestyvät kuvat merestä ja varpaista, uivista koirista ja chekkauksista the Oak Barreliin. Nyt palattiin kaupunkiin ja haluttiin taas vaihtaa kuulumisia. Netissä. Ajatus tuntuu olevan, että kun on poissa kaupungista, on myös vaikeampaa pitää yhteyttä. Vaikka ne yhteydenpitovälineet eivät veloitakaan enää kaukopuhelun hintoja ja ne kulkevat kaikkialla mukana.

Hitaasti lomalta palaava mieleni heitti minut takaisin opiskeluvuosiin. Muistan eritoten yhden luennon, jolla Peter von Bagh kertoi olleensa vuosikaudet videokirjeenvaihdossa Martin Scorsesen kanssa. Herrat siis lähettivät postissa toisilleen vanhoja, vhs:lle nauhoitettuja elokuvia. Vielä liian hohkavalta tuntuvassa elokuun helteessä en voinut olla ihailematta tätä yhteydenpidon ihanaa verkkautta. Sitä, että odottaa postissa jotain yhtä paljon kuin lapsena Aku Ankkaa. Myös ystävyyden vaaliminen tuolla tavalla tuntui jotenkin ihanan henkilökohtaiselta. Toista todella ajatellaan, elokuva nauhoitetaan, sitä varten hankitaan kirjekuori, postimerkit ja päälle kirjoitetaan ystävän osoite.

Samassa Messengeriin välähti viesti ystävältä. "Voimia ...

Googletan ja katson – mikä mahtava mahdollisuus

Julkaistu 16.4.2014 - Sari Isotalo

 

saukkoja

 

Etsin netistä tietoa erilaisista yrityksistä ja palveluista joka päivä. Miten tehdään täydellinen guacamole, mistä saa parhaan hemmotteluhoidon Tallinassa tai millaisen ilmalämpöpumpun minun kotini tarvitsee? Kun aloitan etsimisen, lyön sanoja googleen. Linkkejä avaan siinä järjestyksessä kun ne ruudulle tupsahtavat. Yleensä jaksan katsoa ja lukea pari ensimmäistä vertailun vuoksi, sen jälkeen teen valintani. Google siis vaikuttaa valtavasti ostopäätöksiini, halusin tai en.

Millä perusteella google sitten minua päätöksissäni auttaa? Haussa kärkeen nousevat ensin maksetut linkit. Ne ohitan useimmiten ajatellen, että mainoksia en avaa. Sen jälkeen valintani osuu useimmiten sivustolle, jolla on videoita. Ne google nostaa alkupäähän ja niistä koen saavani helposti apua pulmaani. Kuulun ehdottomasti siihen porukkaan, joka jaksaa katsoa liikkuvaa kuvaa monta minuuttia, jos se kertoo hakemastani asiasta.

Guacamole-reseptejä tulee google-haulla muuten kymmeniä. Minun avocado-herkkuni valmistui ohjeella, jossa videolla myös näin, miten ne kaikki aineet kannattaa mössätä tahnaksi ja miten sen saa jopa säilymään mustumatta. Ja arvatkaa valitsinko ne tuotteet ...